Kurs taternicki zimowy I stopnia

Kurs taternicki zimowy I stopnia

Kurs taternicki zimowy przeznaczony jest dla wszystkich, którzy ukończyli kurs taternicki letni i swobodnie poruszają się po drogach czwórkowych lub trudniejszych w górach w warunkach letnich. 

Podczas tego szkolenia odświeżysz, zweryfikujesz i doszlifujesz zdobyte na kursie taternickim umiejętności a także nauczysz się je stosować w warunkach zimowych. Zdobędziesz nową wiedzę i doświadczenie, które pozwolą Ci na samodzielne wspinanie w górach zimą. Nauczysz się właściwej oceny ryzyka, doboru celów w zależności od warunków oraz poznasz specyfikę działalności na prostych drogach wspinając się w towarzystwie instruktora.

Kurs taternicki zimowy I stopnia jest dobrym rozwiązaniem dla osób, które nie miały do tej pory styczności ze wspinaniem zimowym lub turystyką zimową, bądź chcą uporządkować wiedzę w tym zakresie. Szkolenie trwa 6 dni. Na ten czas składają się zarówno dni kiedy będziesz się wspinał jak i co najmniej dwa dni przeznaczone na ćwiczenia z nawigacji i autoratownictwa lawinowego. Zajęcia wstępne odbywają się w rejonie progu Zmarzłego Stawu oraz progu Kotła Kościelcowego (tak zwane „Laboratorium Zimowe”) jest to idealne miejsce na stawianie pierwszych kroków w terenie mikstowym.

Opanowanie wiedzy i umiejętności przekazanych podczas kursu, zostanie potwierdzone przez nas odpowiednim świadectwem. 

Chcesz wiedzieć więcej? Zapoznaj się koniecznie z programem kursu oraz informacjami praktycznymi

Kurs
Od
Do
Zapisanych
Cena
Kurs taternicki zimowy I stopnia
12-02-2024
18-02-2024
3/3
3200

Z pełnym tekstem regulaminu można zapoznać się pod linkiem.

Poniżej wyciąg najważniejszych informacji:

  1. Zaliczka i rezygnacja ze szkolenia.

Zaliczka pokrywa koszty, które ponosimy niezależnie od tego czy uczestnik weźmie udział w zajęciach czy też nie. Dlatego też, co do zasady zaliczka przepada w przypadku rezygnacji uczestnika. Jednak jeżeli tylko uda się znaleźć kogoś na zwolnione miejsce, z przyjemnością ją zwrócimy. Poszukaj kogoś na swoje miejsce, skontaktuj się z koordynatorem szkoleń Klubu, spróbujemy rozwiązać ten problem. Niezależnie od tego, polecamy ubezpieczenie od rezygnacji z imprezy, które pokryje koszt utraty zaliczki w przypadku choroby, zmiany planów bądź innych przyczyn. 

Jeżeli będziemy zmuszeni odwołać kurs ze względu na obostrzenia epidemiczne, oczywiście cała zaliczka podlega zwrotowi.

  1. Płatności

Ze względów organizacyjnych (automatyczny system rezerwacji i zarządzaniem ilością miejsc na kursach) prosimy o wnoszenie opłat jedynie za pośrednictwem systemu szybkich płatności - kierują do niego linki widoczne przy terminach szkoleń (w przypadku zaliczek), natomiast do wpłaty pozostałej kwoty link przyjdzie mailem, zwykle 10 dni przed terminem szkolenia.

  1. Informacje organizacyjne

Pełen pakiet informacji kursanci otrzymują w mailu, zwykle 10 dni przed terminem szkolenia. Wtedy też potwierdzamy, że kurs się odbędzie z uwagi na ilość uczestników. Znajdziecie w tym mailu kontakt do instruktora (zdarza się, że z powodów prywatnych instruktora przyporządkowanego do danego szkolenia zastępuje inny, spełniający odpowiednie wymogi), informacje na temat noclegów, odbioru sprzętu, godziny i miejsca spotkania. Jeżeli potrzebujecie takich informacji wcześniej, możecie kontaktować się z koordynatorem szkolenia pod adresem kontakt@szkolaalpinizmu.pl

  1. Noclegi

Klub nie świadczy usługi obejmującej zapewnienie noclegu, jednak ze względów organizacyjnych często konieczne jest zapewnienie rezerwacji miejsc z dużym wyprzedzeniem - na przykład w schroniskach tatrzańskich. Takie rozwiązanie ma sporo wad, ponieważ nie pozwala na swobodny dobór terenu szkolenia do aktualnych warunków, więc w miarę możliwości staramy się organizować szkolenia tak, aby można było o lokalizacji zajęć decydować na bieżąco. W takiej sytuacji uczestnicy mają dowolność w wyborze noclegu, spotykają się z instruktorem w określonych godzinach przed wyjściem w teren. Dla chętnych możemy pomóc w rezerwacji noclegów. 

Organizacja miejsca szkolenia dla każdego terminu może być inna, więc jeżeli jest to dla Was istotne, warto przed zapisaniem się dopytać koordynatora. 

  1. Sprzęt zapewniany przez Klub

Sporą część sprzętu technicznego, potrzebnego na szkoleniach, można wypożyczyć z Klubu w cenie szkolenia. Kursanci korzystają z wypożyczalni na podobnych zasadach jak członkowie KW, z tym że rezerwacji dokonują za pośrednictwem koordynatora szkoleń i nie ponoszą dodatkowych opłat za wypożyczenie. Listę sprzętu potrzebnego na szkolenie można znaleźć przy opisie kursu, jest tam też informacja o tym co z tej listy można wypożyczyć. Wydanie i zwrot sprzętu następuje na ogólnych zasadach działania wypożyczalni, czyli w czwartki między 18:00 a 20:00. Kursanci odpowiadają za wypożyczony sprzęt - jeżeli zostanie uszkodzony ponad normalne zużycie, jeżeli będzie czegoś brakować - trzeba będzie odkupić.

  1. Ubezpieczenie i oświadczenia

Uczestnicy kursów, podobnie jak członkowie Klubu, ubezpieczeni są polisą PZU od następstw nieszczęśliwych wypadków na kwotę 3000 zł. Ubezpieczenie to obejmuje także sporty ekstremalne. Szczegółowe informacje na ten temat znajdują się na stronie Klubu. Niezależnie od tego rekomendujemy dodatkowe ubezpieczenie indywidualne NNW - w przypadku kontuzji oferują one dobre zabezpieczenie finansowe przy stosunkowo niewielkich kosztach, w porównaniu do ubezpieczenia zbiorowego. W przypadku kursów odbywających się za granicą, obowiązkowo należy posiadać ubezpieczenie od kosztów akcji poszukiwawczej i ratunkowej, dla zajęć realizowanych na terytorium Polski nie jest potrzebne. 

Na kurs należy dostarczyć podpisane oświadczenie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do uczestnictwa w zajęciach. Wzór znajdziesz na naszej stronie.

Jeżeli masz jakieś pytania, wątpliwości - prosimy o kontakt z koordynatorem szkoleń: kontakt@szkolaalpinizmu.pl. 

Czas trwania zajęć:
Kurs trwa 6 dni,

Forma zajęć:
Kurs składa się z zajęć praktycznych (ćwiczeń i wspinaczek) przeplatanych teorią. Zajęcia teoretyczne mogą być także prowadzone w formie wykładów wieczorem w schronisku.

Liczba szkolonych osób:
3 osoby na jednego instruktora.

Prowadzący:
Instruktorzy Polskiego Związku Alpinizmu.

Miejsce szkolenia:
Tatry.

Transport:
Kursanci docierają na miejsce prowadzenia zajęć na własną rękę, w zależności od preferencji:
- umawiają się w grupie i podróżują razem,
- umawiają się z instruktorem (gdy jest taka możliwość),
- dojeżdżają lokalnym środkiem transportu.

Noclegi:
W schroniskach tatrzańskich lub bazie COS PZA "Betlejemka".

Zakończenie kursu:

Absolwent otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu zgodnie z programem PZA, podpisane przez instruktora oraz kierownika kursu.

Cena kursu zawiera:
- kompletne wyposażenie w sprzęt wspinaczkowy potrzebny na kursie,
- opiekę instruktora Polskiego Związku Alpinizmu,
- ubezpieczenie NNW na kwotę 3000 zł

Dodatkowe koszty na kursie:
- noclegi,
- dojazdy,
- wyżywienie.

Umiejętności techniczne:
Kurs jest adresowany to osób posiadających opanowane umiejętności techniczne objęte programem kursu taternickiego letniego.

Umiejętności wspinaczkowe:
Na kursie zajęcia prowadzone są w formie wspinaczek na drogach górskich dostosowanych do możliwości fizycznych kursantów, wskazane jest jednak sprawne poruszanie się na drogach zimowych górskich o trudności IV UIAA na własnej asekuracji. Sprawność pozwalająca na pokonywanie większych trudności pozwoli poszerzyć możliwości działania na kursie z korzyścią dla kursanta.

Kondycja:
Szkolenie odbywa się w górach w warunkach zimowych, należy liczyć się z wielogodzinnymi podejściami i zejściami z plecakiem zawierających poza wyposażeniem osobistym także sprzęt wspinaczkowy - jego waga może przekroczyć 10 kg. Wskazane jest wcześniejsze przygotowanie kondycyjne oraz sprawne poruszanie w terenie górskim w warunkach zimowych.

Dokumenty:
Każdy kandydat na kurs powinien przedstawić oświadczenie o stanie zdrowia. Musi zostać ono dostarczone najpóźniej pierwszego dnia kursu. Ponadto osoby niepełnoletnie muszą przedstawić pisemną zgodę obojga rodziców (opiekunów prawnych) na udział w kursie.

Co zapewniamy?
Zapewniamy cały niezbędny sprzęt wspinaczkowy wykorzystywany na szkoleniu, możliwe jest także bezpłatne wypożyczenie z Klubu sprzętu lawinowego, raków, czekanów technicznych. Kursy prowadzone są na sprzęcie posiadającym wymagane certyfikaty bezpieczeństwa i atesty (UIAA), w stanie technicznym gwarantującym bezpieczne prowadzenie zajęć. Kursanci posiadający własny sprzęt osobisty (kask, uprząż, przyrząd asekuracyjny itp.) będą go oczywiście mogli używać, pod warunkiem że posiada wyżej wymienione certyfikaty i atesty.

Co należy zabrać na kurs? 
- buty wspinaczkowe zimowe,
- wygodna, nie krępująca ruchów odzież dostosowana do temperatur panujących w czasie odbywania kursu oraz warunków górskich: bielizna termoaktywna, bluza z długim rękawem (polar), ciepła kurtka (polar, primaloft, puch), bluza przeciwwiatrowa (softshell) lub wodoodporna, spodnie wodoodporne, czapka i rękawiczki wodoodporne, ciepłe kalesony. Warto mieć zapasowe skarpetki, rękawiczki (po 3 pary).
- plecak o pojemności co najmniej 30 litrów,
- gogle, kijki trekkingowe
- mapa rejonu w skali 1:25000, kompas, notes i ołówek, apteczka, latarka czołowa,
- pojemnik na napoje (butelka/termos), zapas jedzenia na czas akcji górskich,
- wyposażenie i prowiant związane z noclegiem w górach (schronisko, obozowisko etc.).

Kurs taternicki zimowy I stopnia jest etapem edukacji poprzedzającym kurs taternicki zimowy II stopnia.

Absolwent otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu zgodnie z programem PZA, podpisane przez instruktora oraz kierownika kursu.

Po kursie zalecamy jako uzupełnienie szkolenia taternickiego wziąć udział w kursie wspinaczki lodowej oraz kursie lawinowym, ponadto doskonalenie opanowanych umiejętności poprzez stopniowe pokonywanie dróg wspinaczkowych o rosnącej powadze i trudnościach. Kolejnym etapem edukacji może być kurs taternicki zimowy II stopnia.